Blogger Widgets Το στέκι των Φυσικών Επιστημών: Πειράματα Animated Blue Pencil
Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu
****Καλώς ήρθατε στο στέκι των Φυσικών Επιστημών, ένα στέκι με άρθρα και πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό για τους μαθητές Γυμνασίου!****Welcome to my blog. Hope you enjoy it!!*****

Πειράματα

Ύλη και Φως

 
Τα δύο πειράματα που ακολουθούν είναι δύσκολο να πραγματοποιηθούν στο σχολείο, ωστόσο θα μπορούσαν να προβληθούν ως βίντεο προκειμένου να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές ότι ορισμένα υλικά απορροφούν υπεριώδες φως και εκπέμπουν με τη σειρά τους ορατό, πράγμα που βρίσκει εφαρμογή στην καθημερινή ζωή π.χ. στην διάκριση πλαστών από αυθεντικά χαρτονομίσματα και στην περίπτωση του δεύτερου πειράματος πώς μας προστατεύουν τα αντηλιακά από την υπεριώδη ακτινοβολία .    Πηγή: Διαδραστική έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας με τίτλο " Εκρηκτική Χημεία" του Ευγενίδιου Ιδρύματος το Φεβρουάριο του 2012.



Το αόρατο ποτήρι

Με το συγκεκριμένο πείραμα οι μαθητές της Γ' Γυμνασίου διαπιστώνουν τι συμβαίνει  όταν δύο διαφανή υλικά έχουν τον ίδιο δείκτη διάθλασης. Μειονέκτημα του πειράματος είναι η ποσότητα του ηλιέλαιου που χρησιμοποιείται, έτσι θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί ως πείραμα επίδειξης κατά τη διδασκαλία της αντίστοιχης παραγράφου του σχολικού βιβλίου.  Πηγή: Διαδραστική έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας με τίτλο " Εκρηκτική Χημεία" του Ευγενίδιου Ιδρύματος το Φεβρουάριο του 2012.


Το οξυγόνο "πνοή ζωής" για την καύση 

Στο συγκεκριμένο πείραμα φαίνεται καθαρά ο ρόλος του οξυγόνου στην καύση και πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της διαδραστικής έκθεσης Επιστήμης και Τεχνολογίας με τίτλο " Εκρηκτική Χημεία" του Ευγενίδιου Ιδρύματος το Φεβρουάριο του 2012.


Όταν το νερό γίνεται κρασί και αντίστροφα..

Το πείραμα αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί στους μαθητές της Γ' Γυμνασίου κι όχι μόνο στα πλαίσια του κεφαλαίου οξέων-βάσεων-αλάτων του σχολικού βιβλίου της συγκεκριμένης τάξης. Η φαινολοφθαλεΐνη είναι ένας δείκτης που σε όξινο pH είναι άχρωμος, ενώ σε τιμές pH >8,2 παίρνει ένα χαρακτηριστικό φούξια-ροζ χρώμα. Στο συγκεκριμένο πείραμα αρχικά σε ποτήρι που περιέχει λίγες σταγόνες του δείκτη προσθέτουμε αραιό διάλυμα NaOH (οπότε το "νερό" γίνεται "κρασί" και στη συνέχεια το περιεχόμενο του ποτηριού αποχύνεται σε ένα άλλο ποτήρι που περιέχει σταγόνες πυκνού διαλύματος ΗCl (υδροχλωρικού οξέος) 6Μ οπότε ακολουθεί αποχρωματισμός του δείκτη και το "κρασί" γίνεται "νερό".
Κατά τον ίδιο τρόπο ο δείκτης αυτός χρησιμοποιήθηκε στην αλλαγή χρώματος των μαλλιών της γνωστής κούκλας Barbie: Η χρωστική (φαινολοφθαλεΐνη) των μαλλιών αναμιγνύεται με υδροξείδιο του νατρίου και το pH της ανέρχεται σε τιμές άνω του 8,2, οπότε τα μαλλιά της κούκλας είχαν κοκκινωπό χρώμα. Όταν το μίγμα αυτό έρθει σε επαφή με τον αέρα, το υδροξείδιο του νατρίου αντιδρά με το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) της ατμόσφαιρας:
 2NaOH + CO2 → Na2CO3 + H2O
και απομακρύνεται από τα μαλλιά με αποτέλεσμα η χρωστική να μετατρέπεται από ρόδινη σε άχρωμη. Όταν τα μαλλιά ψεκαστούν εκ νέου με αλκαλικό διάλυμα, το ρόδινο χρώμα επανέρχεται.


Κυριακάτικα Πρωινά
 Στις 13 Μαρτίου του 2011 στα πλαίσια του  εορτασμού  διεθνούς έτους Χημείας παρουσιάστηκαν στο Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών μια σειρά πειραμάτων από μεταπτυχιακούς φοιτητές της Διδακτικής της Χημείας και Νέων Εκπαιδευτικών Τεχνολογιών (Δι.Χη.ΝΕΤ) που απευθύνονταν σε μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με τίτλο "κυριακάτικα πρωινά". Πολλοί μαθητές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν από κοντά αυτό το ταξίδι στο μαγευτικό κόσμο της Χημείας μέσα από πρωτότυπα και εντυπωσιακά πειράματα. Παρακάτω παρουσιάζονται κάποια από τα πειράματα αυτά που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη διδασκαλία εννοιών χημείας και φυσικής σε μαθητές γυμνασίου κι όχι μόνο....

Χρωματιστά Παγάκια (Πυκνότητα)


  Μέσα από το απλό πείραμα που παρουσιάζεται στο βίντεο οι μαθητές μπορούν να αντιληφθούν τη φυσική υπόσταση της αφηρημένης έννοιας της πυκνότητας και να τη συνδέσουν με την καθημερινή τους εμπειρία.Τα χρωματισμένα παγάκια τους επιτρέπουν να παρακολουθούν τις μεταβολές που πραγματοποιούνται και να εξάγουν τα δικά τους συμπεράσματα.

Ουράνιο Τόξο (Πυκνότητα - Περιεκτικότητα) (μετωπικό)

     Το συγκεκριμένο πείραμα που παρουσιάζεται στο βίντεο είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον μια και μπορεί να συνδέσει την προυπάρχουσα γνώση-έννοια της πυκνότητας με τη νέα γνώση -έννοια της περιεκτικότητας και μπορεί να πραγματοποιηθεί μέτα τη διδασκαλία της παραγράφου του σχολικού βιβλίου της Χημείας της Β' Γυμνασίου που αναφέρεται στην περιεκτικότητα. Οι μαθητές σε ομάδες των πέντε ατόμων παρασκευάζουν υδατικά διαλύματα π.χ. 50mL  10%, 20%, 30%, 40% και 50% w/w σε ζάχαρη και τα χρωματίζουν με χρώμα νερού ( κόκκινο, πορτοκαλί, κίτρινο, πράσινο, μπλε, μωβ). Στη συνέχεια ένας μαθητής από κάθε ομάδα προσθέτει το διάλυμα που έφτιαξε σε έναν κοινό για όλες τις ομάδες ογκομετρικό κύλινδρο 250mL (από το πυκνότερο στο αραιότερο) και δημιουργείται το ουράνιο τόξο.

Τα μαγικά αβγά (Χημική αντίδραση - Άνωση) (επίδειξη)



    Oι έννοιες της χημικής αντίδρασης (χημεία β΄γυμνασίου) και της άνωσης (φυσική β' γυμνασίου) παρουσιάζονται στους μαθητές με διασκεδαστικό τρόπο. Επίσης θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και για τη διδασκαλία της αντίδρασης των οξέων με τα ανθρακικά άλατα που αναφέρεται στη χημεία της Γ΄γυμνασίου. Ιδανικό πείραμα για να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές ότι το φαινόμενο που παρακολουθούν είναι σύνθετο (φυσικό και χημικό) και επιπλέον τη σχέση μεταξύ των δύο επιστημών.




Η Οδοντοκρεμα του γίγαντα - Ψήνοντας αβγό με ασβέστη και νερό  (Χημική αντίδραση) (επίδειξη)



  Τα δύο αυτά πειράματα μπορούν να πραγματοποιηθούν κατά τη διδασκαλία της παραγράφου της χημικής αντίδρασης στη χημεία της β' γυμνασίου. Η διάσπαση του υπεροξειδίου του υδρογόνου στο πρώτο πείραμα εντυπωσιάζει ιδιαίτερα τους μαθητές, ενώ μέσα από το δεύτερο πείραμα αντιλαμ-βάνονται πλήρως την έννοια της εξώθερμης αντίδρασης.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Παγκόσμιο ρολόι

Blogger Widgets